בבואנו להתקין מעלית חדשה כתוספת בנייה או לשפץ מעלית קיימת כחלק מהשיפוץ יש לבחון מספר גורמים הנדסיים.
תוכלו לעלות בקלות לקומה העליונה – או למה שיישאר ממנה לפחות...
בשנים האחרונות נקבע חוק הקובע כי יש חובה להתקין מעלית בכל בניין המכיל לפחות 4 קומות ומעלה.
אולם במשך כל העשורים הראשונים לקיום מדינת ישראל, נבנו עשרות אלפי בניינים בגובה זה ואף יותר מכך ללא מעלית. במסגרת תמ"א 38, המאפשרת לוועדי בתים ודיירים לבצע שיפוץ מקיף בבניין והתאמתו לתקנים החדשים, מבוצעת בניית מעלית לבניין.
הוספת מעלית היא אחת הבעיות המורכבות ביותר במסגרת שיפוץ מבנה, שכן מבנה המעלית צורך שטח הנלקח מהשטחים הציבוריים הקיימים בבניין.
אחת המטרות הראשונות של כל מהנדס המתכנן הוספת מעלית כזו, היא מזעור הנזק האפשרי לבניין ולדירות ככל האפשר במהלך הוספת המעלית.
אל תוותרו על הזכויות שלכם
ברב המקרים בהם מבוצע שיפוץ להתאמה לתמ"א 38, מדובר ביזם נדל"ן המעוניין ברווח כספי שיגיע כתוצאה מתוספות הבניה בהן יזכה בתמורה לשיפוץ.
מטרתו של כל יזם היא למקסם את הרווח האישי, ולא פעם יבוא הדבר על חשבון הדיירים הוותיקים או איכות חייהם.
לכן, לפני שאתם חותמים על חוזה עם יזם/קבלן, רצוי כי תבקשו להתקשר עם מהנדס בניין מוסמך, שייצג אתכם מול היזם, ויוודא כי לדירות שלכם ייגרם הנזק המינימלי ביותר האפשרי, או אף ימנע נזק כזה לחלוטין.
מהנדס מוסמך – הנציג שלכם מול היזם
מהנדס הבניין מכיר היטב את החוקים הארציים והעירוניים הנוגעים להוספת מעלית, הוא מודע היטב לצרכי הדיירים, ולגודל המעלית הרצוי, ומעל לכל, הוא מונע מטובתם של הדיירים ששכרו אותו לייצג אותם, וזאת להבדיל מהמהנדס הפועל מטעם היזם, שמונע מהאינטרסים הכלכליים המניעים את היזם ששכר אותו לעבודה.
שכר הטרחה של המהנדס משולמת על ידי היזם והבחירה של המהנדס הרצוי נעשית על ידכם.
התקשרות עם מהנדס בניין מטעמכם, תבטיח כי לא תמצאו את עצמכם מפסידים חלק מהדירה, או נפגעים מהותית מהוספת המעלית בדרך שלא תוכלו בעתיד לתקן את המצב.
חשוב לזכור לבצע
בדק בית מקיף לאחר התקנת המעלית וביצוע השיפוצים בבניין.