תחילה נתאר את משמעות ראשי התיבות תמ"א - תוכנית מתאר ארצית. המונח מתייחס אל תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה, שהוקמה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ובניה בשנת 2005. התוכנית מקבצת אוסף של תקנות שנועדו לטפל באי אלו סיכונים העתידים לנבוע כתוצאה מרעידות אדמה. הואיל ועלות חיזוק המבנים והתאמתם לתקנות התוכנית תמ"א 38 נחשבים גבוהים יחסית, הממשלה באמצעות תמ"א 38 מנסה ליצור תמריץ כלכלי, שידרבן בעלי בתים לחזק את המבנים הקיימים שברשותם, היא עושה זאת בעיקר באמצעות קיצור תהליכים בירוקרטיים לקבלת היתרי בניה או הענקת זכויות בניה. להמשך קריאה...
התמ"א מעניקה זכויות בנייה למבנים שההיתר לבנייתם ניתן לפני 1.1.1980 ואשר נקבע לגביהם ע"י מהנדס שיש לחזקם. למבנים קטנים (ששטחם פחות מ- 400 מ"ר וגובהם אינו עולה על שתי קומות) מעניקה התמ"א זכויות בנייה מצומצמות יותר. זכויות אלו מוענקות לצורך כיסוי של לפחות חלק מעלויות החיזוק.
התמ"א אינה חלה על המבנים הבאים: מבנים שת"י (תקן ישראלי) 413 פטר אותם מחיזוק, מבנים שנקבעו להריסה בתכנית או בצו בית משפט, מבנים שנקבעו בתכנית להריסה ובניה מחדש ('פינוי בינוי') ומבנים שהוקמו ללא היתר בנייה.
למידע נוסף ולהצעת מחיר, לחצו כאן להשארת פרטים לחזרה או חייגו:
התמ"א מאפשרת להוסיף למבנה מגורים יחידות דיור חדשות ולהרחיב דירות קיימות. להלן תוספות הבניה שהתמ"א מאפשרת:
להלן המסלולים שקובעת התמ"א:
להלן עיקרי ההליכים ההכרחיים ביישום התמ"א:
חשוב להבין כי ההפרדה בין הפעולות בסעיף היא לצורך המחשה כללית של רצף ההליך בלבד. בפועל הפעולות כרוכות זו בזו, כאשר הפתרון ההנדסי לחיזוק המבנה, המצב התכנוני ומאפייני המגרש והמבנה, והעדפות הדיירים האישיות, מכתיבים את המתווה לחיזוק לרבות תוספות הבניה הכלולות בהיתר. על מנת למצות ולהבין כל שלב בהליך ההיתר, ולצורך קבלת החלטות מושכלות, נכון כבר מהשלבים הראשונים להיוועץ עם אנשי מקצוע(מהנדס ועורך דין) בעלי ניסיון.
חשוב להבין כי ההחלטה הסופית בבקשה להיתר הבניה, נתונה בידי הוועדה המקומית אשר תקבע, לאחר בחינת מאפייני המבנה והשטח ולאור שיקולים מקומיים וסביבתיים, מהו המתווה לחיזוק, על תוספת זכויות הבניה שכולל, המתאימים ונכונים למבנה ולסביבתו.
עורכי התמ"א היו ערים להשפעות האפשריות של מימוש תוספת זכויות הבנייה על סביבות מגורים ותיקות ובכלל זה למחסור אפשרי במקומות חנייה עבור תוספת יחידות דיור חדשות, או עקב סגירת קומות עמודים ששימשו לחנייה; להשלכות של שינוי ועיצוב המבנה המחוזק על המראה הכללי של הרחוב; לצורך בהסדרת תשתיות בתוך המגרש ועוד. על כן, ולצורך בחינה תכנונית בדבר השפעות על המבנה והסביבה, קובעת התמ"א לוועדה המקומית או למהנדס מטעמה, סמכות להפעיל את שיקול דעתם, בעת בחינת בקשה להיתר בנייה שמוגשת לפי התמ"א. בדרך זו נשמר האיזון בין הצורך לחזק את המבנים לבין הצורך שלא לפגוע במרקם העירוני.
למידע נוסף ולהצעת מחיר, לחצו כאן להשארת פרטים לחזרה או חייגו: